Wjazd na miarę potrzeb
Rozważając zakup bramy wjazdowej na naszą posesję, najważniejsze są dwa aspekty, które powinny decydować o jej rodzaju. Po pierwsze – bezpieczeństwo użytkowania. Po drugie – komfortowy wjazd i wyjazd, bez konieczności wykonywania skomplikowanych manewrów. Pamiętajmy, że nie każda brama sprawdzi się na każdej działce. Kluczowy wpływ na jej wybór ma długość podjazdu. Najlepszym rozwiązaniem jest takie jego zaplanowanie, by zaparkowany na podjeździe samochód nie utrudniał jednocześnie ruchu skrzydeł bramy wjazdowej i garażowej.
Dobrze zlokalizowana
Usytuowanie bramy wjazdowej musi być zgodne z projektem zagospodarowania terenu. Najczęściej wjazd na posesję znajduje się w pobliżu furtki. Skomponowane z otoczeniem działki wejście i wjazd to podstawa spójnej wizji posesji. W przypadku większych działek można pomyśleć o pozostawieniu wolnego miejsca postojowego przed bramą wjazdową. Jego rozmiary powinny umożliwiać zaparkowanie samochodu przed wjazdem (najlepiej, aby minimalna szerokość była nieco większa od szerokości bramy). Ponadto odległość bramy wjazdowej od drogi musi zapewnić komfort podczas skrętu samochodu z ulicy.
Na miarę potrzeb
Szerokość bramy decyduje o wygodzie wjazdu czy wyjazdu z posesji. Biorąc po uwagę, że średnia szerokość standardowego samochodu osobowego wynosi 1,6-1,9 m, to szerokość w świetle wjazdu powinna wynosić minimum 2,4 m. Jednak jeśli mamy taką możliwość, zdecydujmy się na szerszą bramę wjazdową 3,5-, a nawet 4-metrową. W ten sposób umożliwimy bezproblemowe poruszania się mniej sprawnym kierowcom. Drugim powodem kupna szerszej bramy jest zmiana samochodu w przyszłości. Może za kilka lat kupimy większego SUV-a czy terenówkę, wtedy umożliwi nam ona bezproblemowe manewry.
Dobrze dobrana
Brama wjazdowa powinna być dopasowana do ogrodzenia. Jej wysokość najczęściej dobiera się do wysokości przęseł ogrodzeniowych, tak aby tworzyły harmonijną całość. Zdarza się również, że wysokość bramy przewyższa wysokość ogrodzenia – ma to zwykle miejsce w przypadku modeli o skrzydłach w kształcie łukowym. Gdy zdecydowaliśmy się na drewniane ogrodzenie, dobrze jeśli brama będzie wykonana z tego samego materiału. Zwieńczeniem parkanu metalowego powinna być natomiast stalowa. Ozdobna, kuta najlepiej zaprezentuje się w otoczeniu równie masywnego ogrodzenia. Będzie świetnym dopełnieniem reprezentacyjnej posesji.
Brama rozwieralna...
Właściciele domów jednorodzinnych bardzo często sięgają po bramy rozwieralne. Najczęściej są to modele dwuskrzydłowe. Jednoskrzydłowe są również dostępne, jednak rzadko się je stosuje ze względu na duży ciężar. Mają też ograniczoną szerokość – do 3 m. Z kolei w modelach dwuskrzydłowych każde ze skrzydeł może mieć około 3 m szerokości. Bramy te są wyposażone w rygiel blokujący, który chroni skrzydła przed przypadkowym otworzeniem, lub w metalowy ogranicznik przymocowany do podłoża od strony ulicy, dzięki któremu brama nie otworzy się na zewnątrz posesji. Rozwieralna montowana jest do słupów stalowych, murowanych lub betonowych. Do nich mocuje się zawiasy, na których zawiesza się skrzydła bramy. Aby nie utrudniać poruszania się pieszych czy innych pojazdów po drodze, skrzydła bramy muszą otwierać się na naszą posesję. Z tego powodu na podjeździe należy zapewnić odpowiednio dużo miejsca. Otwarte skrzydła nie powinny utrudniać też swobodnej komunikacji na działce – nie mogą blokować przejścia czy zagrażać bezpieczeństwu domowników. Jednak jeśli brama po otwarciu na zewnątrz nie przekracza obrysu działki, nie ma żadnych przeciwwskazań, by uchylała się właśnie w taki sposób. Pamiętajmy także, że decydując się na model rozwieralny, musimy zimą odśnieżyć także tę część podjazdu, którą obejmują otwierające się skrzydła.
...czy przesuwna
Równie chętnie wybierane są bramy przesuwne. Zbudowane są z jednego skrzydła (nawet do 20 m), które przesuwa się wzdłuż ogrodzenia, po jego wewnętrznej stronie. To dobre rozwiązanie, gdy podjazd jest krótki, ponieważ skrzydło nie zajmuje na nim miejsca. Niestety, musimy zapewnić wolną przestrzeń obok światła bramy wzdłuż parkanu – potrzeba jej tyle, ile wynosi szerokość skrzydła. Z tego powodu nie planujmy przy ogrodzeniu miejsca na śmietnik, krzewy czy inne rośliny, które mogłyby utrudniać ruch skrzydła. Trzeba też wcześniej ustalić położenie furtki, tak aby otwarta brama nie blokowała dostępu do niej. Jeśli nie możemy wybrać miejsca montażu furtki, rozwiązaniem może być wybór bramy składającej się z dwóch węższych skrzydeł otwierających się na przeciwne strony.
Ale jaka?
Do wyboru mamy dwa rodzaje bram przesuwnych – szynowe i samonośne. Pierwsze poruszają się na rolkach po szynie umieszczonej w warstwie nawierzchni. Na słupku prowadzącym zamontowana jest prowadnica utrzymująca bramę we właściwej pozycji i zapewniająca jej płynny ruch. Jednak problemem podczas jej użytkowania mogą być gromadzące się w szynie zanieczyszczenia (liście, gałęzie, kamienie czy piach) – jeśli nie będą usuwane regularnie, spowodują uszkodzą rolek skrzydła, a nawet jego wypaczenie się. Zimą skrzydło może także przymarznąć. Bramy samonośne są o droższe niż szynowe, ale mniej zawodne i kłopotliwe. Skrzydło przesuwa się tuż nad nawierzchnią wjazdu. Słupek prowadzący ma rolki, po których ono się przemieszcza – nie ma więc kontaktu z podłożem. Dzięki temu śnieg, liście czy piasek nie przeszkadzają w swobodnym poruszaniu się bramy. Specjalne łożyskowane rolki prowadzące zapewniają stabilny ruch skrzydła, a zamontowany na przeciwległym słupku chwytak umożliwia jego łagodny i pewny dojazd oraz ustala położenie w pozycji zamkniętej. Pamiętajmy, że skrzydło bramy samonośnej musi mieć przeciwwagę, która zwiększa jego szerokość o 30-40%, a także ciężar. Z tego względu w przypadku bram samonośnych szczególnie zaleca się montaż automatycznego sterowania.