Ściany białe znów modne
Nie istnieje wyłącznie jedna konkretna barwa biała, lecz cała paleta odcieni tego koloru: od ciepłych, kryjących w sobie gamę zażółconej bieli, do „zanieczyszczonych” pigmentem szarości, które odbieramy jako biel chłodną. Odcień tego koloru jest postrzegany indywidualnie przez każdego człowieka, ale jest też uzależniony od sąsiedztwa innych kolorów oraz przede wszystkim siły światła. W przypadku słabego oświetlenia jako barwę neutralnie białą odbieramy odcienie cieplejsze, gdy światła jest więcej, wrażenie neutralnej bieli powstaje w przypadku odcieni chłodniejszych. Jakość bieli i jej odbiór na ścianach zależy też od zastosowanych farb. Każdy z producentów ma w swojej ofercie białą farbę podstawową przeznaczoną do malowania ścian i sufitów – na ogół różnią się one jednak odcieniami i właściwościami. Poza tym dostępne są kolekcje farb obejmujące różne złamane odcienie. Największy wybór mamy, kupując farbę z mieszalnika.
„ZWYKŁA” BIAŁA FARBA
Producenci określają swoją podstawową farbę białą jako „czysta biel”, „perfekcyjna biel”, „neutralna biel” „naturalna biel” czy „idealna biel”. Możemy spotkać się również z określeniami typu „absolutnie biała” czy „śnieżnobiała”. Nazwy te sugerują neutralność kolorystyczną, ale jest to często mylący trop. Czystość bieli zależy bowiem od tzw. indeksu bieli – najbardziej neutralna ma ten parametr o wartości 100/100. Wysoki indeks osiągany jest zazwyczaj za pomocą pigmentu bieli tytanowej. Dodatek ten zapewnia farbie większe krycie, nie traci ona koloru, a ryzyko jej żółknięcia jest niewielkie. Produkt ten polecany jest zwykle wtedy, gdy tą samą farbą chcemy pomalować ściany i sufity. Mniejszy indeks bieli zapewniają takie pigmenty jak biel cynkowa, ołowiana czy litopan. Niestety, parametr ten nie zawsze jest podawany na opakowaniu lub w karcie technicznej. Nie każda też biała farba zawiera białe pigmenty, zastępują je rozmaite wypełniacze – ściany dają wówczas wrażenie barwy kremowej lub szarej, szybciej też ulegają zżółknięciu. Korzystając z oferty „zwykłych” białych farb, możemy też uzyskać różne efekty na powierzchni ścian – jedne będą bardziej matowe, inne z lekkim satynowym połyskiem. Pożądaną cechą farby w tym kolorze jest jej działanie antyrefleksyjne. Dzięki unikatowej kompozycji związków tytanu oraz wypełniaczy farba niweluje refleksy świetlne wywołujące wrażenie nierówności podłoża – niezależnie od siły i kąta padania światła dają one efekt głęboko matowej powierzchni. Na rynku znajdziemy też farby rozświetlające czy optycznie powiększające pomieszczenia. Trzeba też pamiętać, że białe ściany są narażone na zżółknięcie pod wpływem czynników takich jak nadmierna wilgotność podłoża, promienie słoneczne, opary kuchenne czy zanieczyszczenia występujące w powietrzu, dlatego warto wybrać farby, które są odporne na działanie tych czynników.
Biała, ale jaka
Zarówno farby akrylowe, jak i lateksowe to produkty wodorozcieńczalne, pozbawione w dużym stopniu przykrego zapachu oraz przyjazne dla zdrowia. Są też łatwe w aplikacji, mają wysoką siłę krycia. Lateksowe zawierają więcej spoiwa od akrylowych, które sprawia, że tworzą powłokę odporną na zmywanie i szorowanie. Oba rodzaje farb można stosować we wszystkich typach pomieszczeń i na wszystkich popularnych podłożach. Jeśli jednak chcemy dostosować rodzaj farby do funkcji i sposobu użytkowania pomieszczenia, możemy je zróżnicować. Akrylowych użyjmy do malowania sufitów, ścian dużych salonów i miejsc mniej narażonych na zabrudzenia, natomiast lateksowych do miejsc narażonych na działanie wilgoci i zabrudzenia. Jeśli na biało chcemy pomalować ściany w kuchni lub w łazience, warto sięgnąć po specjalne farby przeznaczone do tych pomieszczeń. Dzięki dodatkom nanocząsteczek srebra i silikonu mają one właściwości hydrofobowe oraz zapobiegają rozwojowi mikroorganizmów na powierzchni ściany. Coraz więcej osób sięga też po farby ceramiczne, bazujące na komponentach ceramicznych oraz najwyższej jakości żywicach i pigmentach, które zapewniają bardzo wysoką odporność na szorowanie i wielokrotne zmywanie oraz sprawiają, że powłoki farby nie absorbują
ODCIENIE BIELI Z KOLEKCJI I MIESZALNIKA
Biel bieli nierówna. Odcieni tego koloru jest kilkaset, a oferta na rynku farb jest dzisiaj tak szeroka, że możemy pomalować nasze ściany na praktycznie dowolny. Jeśli kupujemy białą farbę ze specjalnej kolekcji, możemy spotkać się z bardzo rozmaitymi określeniami kolorów. Warto wówczas nie tylko obejrzeć dany odcień na wzorniku, ale też wypróbować go na ścianie. Korzystając z mieszalnika, będziemy z kolei operować numerem koloru RAL. Na taki zakup zdecydujmy się wtedy, gdy zależy nam na jakimś konkretnym odcieniu, zgranym z innym elementem wyposażenia. W ogromnym bogactwie odcieni bieli możemy jednak wyróżnić kilka wiodących. Neutralna biel. Jest jednym z najjaśniejszych odcieni, które są możliwe do uzyskania. Potęguje ona poczucie otwartej przestrzeni i dodatkowo rozjaśnia pomieszczenie. Zapewnia sterylny charakter wnętrza, dlatego wybierana jest najczęściej do nowoczesnych loftowych aranżacji, gdzie stanowi tło dla wyposażenia w innych kolorach – połączenie jej z modnymi odcieniami szarości zapewnia spójną aranżacją. Do mieszkań zaaranżowanych w kolorach monochromatycznych, gdzie wybieramy również białe meble czy tkaniny, może być jednak za jasna – w efekcie będzie się „gryzła” z innymi odcieniami bieli. Jeśli pomalujemy na ten odcień duże, mocno oświetlone słońcem powierzchnie, może razić w oczy. Łagodnie ciepła biel. Delikatnie rozświetla pomieszczenie. Ciepły odcień biała farba zawdzięcza pigmentom umbry oraz śladowym ilościom pigmentu oksydowanej żółci, który nadaje farbie dodatkowo lekką złotawą poświatę. Sprawdzi się zarówno w słabiej doświetlonych wnętrzach, jak i mocno nasłonecznionych – nie będzie wówczas raziła w oczy tak jak czysta biel. Biel jak skorupka jajka. To odcień również zaliczany do ciepłych, wpada w delikatną żółć. Zawiera umbrę, oksydowaną żółć i małą domieszkę czystej żółci. Uzyskany odcień jest dzięki temu delikatny i kremowy. Może przypominać kolor cienkiej porcelany. Mokra farba w tym kolorze wygląda jak kogel-mogel. Sprawdza się w klasycznych wnętrzach, ale w sztucznym świetle może dawać zielonkawą poświatę. Złocista biel. Zawiera równe części pigmentów umbry i żółć oksydowaną. Odcień jest jasny i ciepły, wyraźnie zmierzający ku złocistemu. Trzeba jednak bardzo uważać na połączenia tej barwy z czysto białymi sprzętami – będzie ona wyglądać na sfatygowaną i zżółkniętą. Chłodne odcienie bieli. Są doskonałym rozwiązaniem we wnętrzach dobrze oświetlonych światłem naturalnym. To doskonała baza wnętrz w stylu skandynawskim. Idealnie komponują się z naturalnym drewnem oraz tkaninami w ciepłych kolorach.
JAK WYBRAĆ WŁAŚCIWY ODCIEŃ BIELI
Wybór odcienia bieli zależy od tego, czy wnętrze ma być ciepłe i słoneczne, czy może oczekujemy klimatu chłodu i orzeźwienia. Jednak efekt ciepłego wnętrza nie zawsze udaje się uzyskać za pomocą ciepłych odcieni farby, a zimnego chłodniejszych. Odbiór białych ścian zależy też od kierunku padania światła, dlatego koniecznie trzeba dobrze sprawdzić, jaki rodzaj światła wpada do pomieszczenia, a także gdzie znajdują się okna. Naturalne światło od strony północnej i wschodniej jest zawsze w tonacji niebieskiej, natomiast z zachodu lub południa przybiera ciepłą barwę. Niebieskawe światło możemy zrównoważyć bielą z delikatną nutą żółtego i beżowego. Jeżeli jednak chcemy podkreślić chłodny charakter światła, wówczas wybieramy chłodniejsze odcienie bieli. W pomieszczeniach oświetlonych od zachodu i południa chłodna daje efekt bieli neutralnej. Warto też pamiętać, że w połączeniu z czystą bielą farby, białe wyposażenie często przyjmuje odcień żółtawy.
Nie kupujmy białej farby przez internet
Jeśli chcemy pomalować ściany farbą w odcieniu złamanej bieli, warto obejrzeć kolor na próbniku w sklepie, a najlepiej nabyć próbkę farby i pomalować nią fragment ściany. Błędem jest kupowanie białej farby przez internet. Kolory widoczne na ekranie monitora są wygenerowane elektronicznie, mogą one różnić się od rzeczywistych, ponieważ na odbiór koloru mają wpływ wykończenie i połysk materiału oraz oświetlenie.