Jak przygotować mieszkanie do sprzedaży
Kiedy obserwujemy rynek nieruchomości z pewnością zauważamy, że niektóre mieszkania sprzedają się w ciągu kilku dni, a innych całymi miesiącami nikt nawet nie chce obejrzeć. Jeśli akurat trafiamy na zastój na rynku nieruchomości, wydłuża się czas oczekiwania na transakcję albo wymusza on obniżenie cen. Często nawet mieszkanie położone w atrakcyjnej lokalizacji, doskonale rozplanowane nie robi na potencjalnych kupujących wrażenia. Zainteresowanie mieszkaniem, a w konsekwencji jego sprzedaż może spowodować odpowiednie przygotowanie nieruchomości do sprzedaży. Nie oznacza ono wyburzania ścian, budowania ich na nowo ani nawet gruntownych remontów posadzek, łazienek czy kuchni. Przygotowanie mieszkania do sprzedaży można zlecić profesjonaliście, który wskaże jak niewielkim kosztem wydobyć atuty mieszkania i zminimalizować wady. Taka usługa nazywana home stagingiem zdobywa coraz większą popularność.
Fachowe przygotowanie mieszkania do sprzedaży, czyli home staging
Główna zasada home stagingu: pomóc wyobraźni nabywców. Aż 95% osób nie ma na tyle rozwiniętej wyobraźni przestrzennej, by widzieć w zaniedbanym, zagraconym mieszkaniu lokal dla siebie. Trzeba też mieć świadomość, że kupowanie mieszkania jest czynnością bardzo stresującą. Głównie dlatego, że wiąże się z wydaniem bardzo dużej ilości pieniędzy, najczęściej z kredytu, który może stanowić dla kupującego obciążenie na kilkadziesiąt lat. Dla większości osób jest to inwestycja życia. Dodatkowym obciążeniem jest to, że mieszkanie nie jest jedynie drogim towarem, dla kupujących przedstawia ono zupełnie inną wartość niż materialna. W większości przypadków to w nim spędzą wiele lat swojego życia – emocje są więc ogromne. Często to one biorą górę nad rozsądkiem i blokują wyobraźnię. Dla niektórych osób samo przebywanie w obcym mieszkaniu może wyzwalać stres. Home staging to nic innego jak fachowe wydobycie atutów lokalu, czyli właściwe przygotowanie go do sprzedaży. Minusy mieszkania schodzą wówczas na plan drugi. Usługa osoby fachowo przygotowującej mieszkanie do sprzedaży to niewielki koszt, a po zastosowaniu home stangingu wartość mieszkania wzrasta często aż o 10-15%.
Gdy nie mamy dostępu do profesjonalnego home stagera
Przygotowując mieszkanie do sprzedaży bez pomocy fachowca, trzeba postawić sobie pytanie: Co klient chce kupić? Przede wszystkim poza lokalizacją ludzie kupują przestrzeń. Starajmy się więc, by mieszkanie sprawiało wrażenie większego niż jest w rzeczywistości. Dlatego przestrzeń powinna być „wyczyszczona”. Gdy mają nas odwiedzić potencjalni nabywcy, usuńmy osobiste dekoracje ze ścian, dywany i chodniczki – przestrzeń bez nich wyda się większa. Schowajmy też nadmiar drobnych dekoracji – ozdób w postaci licznych figurek czy bibelotów. Uprzątnijmy kuchenny blat – zastawione naczyniami blaty sprawią, że zawsze wyda się ona mniejsza, natomiast puste, lśniące od czystości podkreślą przestronność kuchni. Odsłońmy zasłony – wpadające do wnętrza światło, także je powiększy i rozświetli. Po zmroku wykorzystujmy atuty oświetlenia sztucznego. Światło nie tylko działa korzystnie na zmysły, ale też dynamizuje przestrzeń, a to zawsze dobrze działa. Postarajmy się także, by wnętrz nie przytłaczał nadmiar mebli. Zagracone mieszkanie zawsze będzie sprawiać wrażenie niewielkiego. Jeśli w mieszkaniu dominuje ciemna kolorystyka, postarajmy się je rozjaśnić. Warto wykorzystać tkaniny – jasne obrusy i narzuty na kanapy oraz łóżka wpłyną korzystnie na przestrzeń. Niekiedy warto też rozważyć pomalowanie ścian – nie kosztuje to wiele i nie wymaga za dużo pracy, a może zdziałać cuda.
Przestrzeń zdepersonalizowana
Uczucie, że się wchodzi w czyjąś przestrzeń prywatną działa na kupujących deprymująco, dlatego mieszkanie trzeba przed wizytą kupujących „zdepersonalizować”. Większość z nabywców decyzję na „nie” podejmuje w pierwszych 30 sekundach po wejściu do mieszkania, dlatego powinno się z ich oczu usunąć jak najwięcej przedmiotów osobistych. Żadnej pościeli na łóżkach, bielizny suszącej się w łazience, szlafroków na wieszakach, butów w przedpokoju oraz pamiątek typu zdjęcia czy mające wartość osobistych wspomnień bibelotów. Jednocześnie mieszkanie nie powinno być pozbawione oznak życia, dlatego wprowadźmy do wnętrz naturę. Dobrze działają kwiaty cięte. Mieszkanie powinno być także dobrze przewietrzone, ruch świeżego powietrza dynamizuje przestrzeń.
Pobudźmy wyobraźnię
Pomóżmy naszym potencjalnym nabywcom, odsłaniając atuty lokalu: możliwości przestawienia ścian, podziału dużego pokoju na dwa mniejsze, otwarcia kuchni. Dobrze jeśli wcześniej skonsultowaliśmy takie pomysły z projektantem, mamy jakieś rysunki lub opinie konstruktorów. Jeśli jest jesień lub zima, pokażmy zdjęcia, jak wygląda otoczenie za oknem wiosną lub latem. W ofercie home stagingu jest również visual staging – to wizualizacja ukazująca jak może wyglądać mieszkanie po wprowadzeniu zmian – taki projekt otrzymujemy od home stagera wraz z wyceną przyszłych zmian.
zdjęcia: AdobeStock