Nowoczesne systemy zapraw do układania kostki brukowej
Brukowane ulice i place są częstym elementem architektury starych miast i miasteczek. Jeszcze do niedawna była to jedyna metoda utwardzania dróg i placów, stosowana od czasów starożytnych. Dopiero w latach 50-tych ubiegłego wieku zaczęto powszechnie stosować jako nawierzchnię dróg masy asfaltowe. Na początku lat 90 –tych w naszym kraju na nowo zaczęto wykorzystywać na szeroką skalę bruk, tym razem betonowy produkowany metodą wibroprasowaną jako alternatywę dla asfaltu.
Oczywiście okładzina taka tylko imituje kamień, walory techniczne oraz estetyczne betonu znacznie odbiegają od szlachetnego materiału kamiennego.
Częstym problemem dotyczącym powierzchni brukowanych jest woda stojąca w szczelinach spoinowych. Dochodzi do takiej sytuacji najczęściej na skutek nieodpowiednich właściwości odsączających warstwy nośnej, lub z powodu zbyt małego spadku nawierzchni. W tym przypadku przy fudze przepuszczającej wodę dochodzi najczęściej do wypaczania się okładziny pod wpływem zmiennych cykli zamarzania i rozmarzania.
Niezwiązana spoiwem fuga (piasek, żwirek) posiada w swej strukturze duże pory,
jest to idealne miejsce do odkładania się różnego typu zabrudzeń. Stanowi to idealne podłoże dla rozwoju mchów i traw, co wpływa niekorzystnie na estetykę nawierzchni.
Kolejnym problemem są niekontrolowane naprężenia, które mogą prowadzić do zniszczenia fug. Dotyczy to w szczególności fug sztywnych związanych spoiwem.
Brak fug dylatacyjnych w nawierzchniach brukowych i kamiennych prowadzi do naprężeń w całej nawierzchni, co może doprowadzić do pękania fug i okładziny kamiennej.
Dlatego bardzo ważne jest prawidłowe zaplanowanie całego sytemu uwzględniające przyszłe obciążenia. Fachowe prowadzenie robót jest równie ważne.
Dobór odpowiednich materiałów, które spełniają specyficzne wymagania oraz przestrzeganie technologii ich stosowania to klucz do sukcesu.
Prócz estetyki i żywotności muszą tego typu powierzchnie spełniać wymogi funkcjonalności. Do wykonania nawierzchni wykorzystuje się różnego typu płyty, kostki kamienne i betonowe oraz kostki klinkierowe.
W przypadku silnych obciążeń mechanicznych spowodowanych ruchem kołowym, na mostach, w rynnach i kanałach odwadniających stosuje się układy nieprzepuszczające dla wody. Natomiast przy lżejszych obciążeniach w ogródkach, na ścieżkach, chodnikach podjazdach do garaży najlepiej sprawdza się system wodoprzepuszczalny.
Firma Sopro posiada w swojej ofercie materiały do wszystkich opisanych wcześniej przypadków.
W przedstawionej poniżej tabeli pokazano miejsca zastosowania poszczególnych zapraw do spoinowania:
Tabl.1 Zastosowanie zapraw spoinowych Sopro do kostki brukowej w zależności od przewidywanego obciążenia. Oznaczenia: x-zalecane, --niezalecane.
Natomiast do mocowania kostki brukowej i płyt kamiennych firma Sopro oferuje zaprawę drenażową Sopro DM 610 wraz ze szlamem sczepnym Sopro HSF 748.
Zestaw ten może być wykorzystany w każdym wymienionym w tabeli przypadku. Może być wykorzystywany do układania płytek i płyt kamiennych, bruku kamiennego, betonowego, klinkierowego w zastosowaniach zewnętrznych.
Parametry techniczne, wytrzymałość na ściskanie powyżej 16 N/mm2 oraz na zginanie 4 N/mm2, kwalifikują ten materiał jako zaprawę do układania we wszystkich strefach obciążenia.
Zaprawa ta wykonana jest z kruszywa marmurowego o jednakowym uziarnieniu (2-3 mm) wiązana cementem trasowym redukującym możliwość powstawania wykwitów wapiennych oraz przebarwień kamienia naturalnego. Dzięki specjalnie dobranemu uziarnieniu zaprawa nie ulega zniszczeniu na wskutek zmiennych cykli zamarzania rozmarzania, odpowiedniej wielkości pory zapewniają bardzo wysoką przepuszczalność wody (500l/m2/h dla warstwy 3 cm).
Sopro DM 610, jako podkład pod kostkę brukową może być stosowana w warstwie minimum 5 cm.
Szczególnie wysokie wymagania stawia się materiałom do fugowania.
Muszą one nie tylko przenieść wysokie obciążenia mechaniczne (jak w obszarach ruchu drogowego), ale tam gdzie jest to wymagane spełnić funkcję drenażową wraz z zaprawą podbudowy oraz zachowywać właściwości wodoodporności.
Dla wszystkich tych specyficznych wymagań w ofercie Sopro znajdują się odpowiednie rozwiązania. Dobór zapraw do spoinowania uzależniony jest od rodzaju obciążeń i miejsca (patrz tabela)
Brukowanie dróg i placów kostką kamienną zmieniło się w bardzo istotny sposób w ostatnich latach. Wysokie i intensywne obciążenia pojazdami, większe wymagania inwestorów wymuszają od projektanta i wykonawcy poszukiwania najnowszych rozwiązań w tej dziedzinie. Przedstawione powyżej materiały dają szeroki wybór rozwiązań technologicznych gwarantujących długotrwałą, bezawaryjną eksploatację przy zachowaniu efektownego wyglądu nawierzchni.