Nasza strona korzysta z plików cookie
Serwis w celach prawidłowego funkcjonowania, statystycznych i reklamowych korzysta z plików cookie. Możesz zarządzać plikami cookie z poziomu Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies na naszej witrynie znajduje się w polityce prywatności. Wykorzystywane pliki cookies zwiększają prawdopodobieństwo, że reklamy produktów lub usług wyświetlane w ramach usług internetowych, z których korzystasz, będą bardziej dostosowane do Ciebie i Twoich potrzeb. Pliki cookie mogą być wykorzystywane do reklam spersonalizowanych oraz niespersonalizowanych.

Metalowy sufit z charakterem

Sufity metalowe nie są w Polsce pierwszym wyborem architektów i inwestorów, gdy myślą o zakryciu instalacji biegnących pod stropem, oraz poprawie akustyki wnętrz. Tymczasem wybór w segmencie metalowych płyt jest nie mniejszy niż tych klasycznych mineralnych. A kolorystyka i design pozwalają realnie kształtować wystrój.

ARMSTRONG CELLIO C36 - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Architekt: Inwestproj

ARMSTRONG CELLIO C36 - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Architekt: Inwestproj

W zależności od potrzeb i funkcji pomieszczenia architekt może zdecydować się na wybrany rodzaj sufitu, który przez część wykonawców określany jest jako „podsufitka”. Mamy więc sufity rastrowe, czyli otworowe przypominające kratownicę. Najczęściej spotykane są w sklepach wielkopowierzchniowych czy na lotniskach, dworcach i peronach metra. Ich główne zadanie to poprawić estetykę wnętrz, poprzez przykrycie instalacji biegnących po stropie. Fakt, że sufit jest otworowy pozwala też na swobodny przepływ powietrza i usuwanie dymu, co w przypadku dużych, przestronnych wnętrz i ciągów komunikacyjnych jest bardzo ważne. – System Cellio jest dekoracyjny – ażurowe otwory mogą mieć odstępy 75x75 mm, a nawet 20x20 cm. Ta ciekawa forma bywa więc uzupełnieniem klasycznych gładkich płyt mineralnych montowanych w przestrzeniach wspólnych w biurowcach – wyjaśnia architekt Anna Baczkowska, kierownik techniczny w polskim oddziale firmy Armstrong.   

W rozwiązaniach modułowych montowanych na ruszcie nośnym wybór także jest ogromny.  Płyty dostępne są w różnych wymiarach: od najbardziej powszechnych na rynku modułów 600x600 mm, do nawet bardzo podłużnych 2400x400mm, które dedykowane są np. do montażu w poprzek korytarzy. Ich kolorystyka może być dowolna. Najczęściej wybierane panele sufitowe są białe, czarne, lub w kolorze aluminium. Ale na życzenie architekta dostępna jest cała kolorystyka z gamy RAL. Armstrong wprowadził nawet do oferty płyty metalowe z efektem drewna, można więc zamówić wykończenie we wzorze dębu, orzecha czy jesionu.

Wypełnienie płyt stanowić może siatka jak w linii Mesh Metal – do wyboru w kilku wzorach różniących się m.in. stopniem przeźroczystości. Ale są też płyty pełne z perforacją, a nawet panele do montażu w pionie. – Pionowe Baffles to rozwiązanie bardzo dekoracyjne. Zdobią m.in. wnętrza wrocławskiego lotniska zaprojektowanego przez pracownię JSK Architekci. Dodatkowo podnoszą one bezpieczeństwo, gdyż nie ma zagrożenia ukrycia niebezpiecznych przedmiotów ponad poziomem sufitu – wyjaśnia Anna Baczkowska. Kasetony sufitowe ułożone w ten  sposób umożliwiają też szybki i łatwy montaż różnego rodzaju tablic informacyjnych i oznakowania podwieszonego nad głowami pasażerów. 

Sufit w dziury czy falujący?

Perforacja na powierzchni paneli metalowych spełnia dwie funkcje: poprawia właściwości akustyczne, ale jest też elementem dekoracyjnym, który z powodzeniem wykorzystać można planując wystrój. Jeśli architekt dąży do efektu minimalistycznej, jednolitej powierzchni jego oczekiwania spełni płyta sufitowa z ultra mikroperforacją o średnicy 0,5 mm. Sam sufit może być także elementem przyciągającym uwagę – jak we wnętrzach krakowskiej AGH, gdzie zamontowano metalowe płyty z dużymi, designerskimi otworami. Metal daje też możliwości instalacji sufitów falujących – wygięte wysypy sufitowe z linii Canopy zainstalowane wzdłuż pomieszczenia sprawiają, że sufit nie jest monotonny.

ARMSTRONG Specjalne metalowe sufity Ażurowe - AGH Kraków

ARMSTRONG Specjalne metalowe sufity Ażurowe - AGH Kraków

Łączenia na topie

Modne są przejścia pomiędzy różnymi rodzajami materiałów zarówno na suficie podwieszanym, jak i pomiędzy sufitem i ścianą. Dlatego płyty metalowe często łączone są z mineralnymi. Metal wypełnia środek sufitu, a gładkie płyty mineralne, najczęściej białe stanowią uzupełnienie wokół.

Spójne połączenie sufitu i ścian idealnie zagrało na lotnisku w Dubaju, które oddano do użytku kilka lat temu. W sumie na suficie i ścianach generalny wykonawca – międzynarodowa korporacja Murray & Roberts - zamontowała ponad 218 tys. mkw. metalowych płyt Armstrong.

ARMSTRONG Falujące wyspy z linii Metal Canopy - Lotnisko w Nicei

ARMSTRONG Falujące wyspy z linii Metal Canopy - Lotnisko w Nicei

Akustyka nie gorsza niż sufitów mineralnych 

Bardzo ważnym elementem płyty sufitowej z metalu jest jednak fakt, że w niczym nie muszą ustępować płytom miękkim, mineralnym. Właściwości akustyczne metalowych sufitów podnoszone są m.in. przez perforację powierzchni. Ale nie tylko. By sufit metalowy jeszcze lepiej pochłaniał i izolował niechciane dźwięki panele wypełnia się specjalnym wkładem akustycznym. Są ich trzy rodzaje: flizelina, flizelina z płytą mineralną o grubości 15 mm lub wkład z wełny mineralnej zapewniający najwyższą klasę pochłaniania dzięków – klasę A.

Niestandardowe metalowe okładziny ścienne nieperforowane, kolor RAL9010 System sufitowy Metal R-H 200 Plain w kolorze RAL 9010 - Międzynarodowe Lotnisko w Dubaju

Niestandardowe metalowe okładziny ścienne nieperforowane, kolor RAL9010 System sufitowy Metal R-H 200 Plain w kolorze RAL 9010 - Międzynarodowe Lotnisko w Dubaju