Instalacja antyoblodzeniowa na posesji – chodniki, podjazdy bez śniegu i lodu
fot.Fotolia
Instalacje antyoblodzeniowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem, zwłaszcza w ostatnich latach, kiedy przedłużająca się zimowa aura daje się nam mocno we znaki.
Najważniejsze elementy instalacji antyoblodzeniowej
Głównym elementem instalacji przeciwoblodzeniowej są przewody grzejne, które układa się zazwyczaj w betonowej wylewce pod nawierzchnią chodników czy podjazdów. Ich zadaniem jest podgrzewanie materiału, którym wykończone są te powierzchnie tak, aby nie gromadził się na nich śnieg i nie zalegał lód. Dzięki temu nawet, gdy opady są intensywne, a temperatura ujemna, zabezpieczone instalacją antyoblodzeniową chodniki i podjazd są czyste.
Przewody grzejne instalacji przeciwoblodzeniowej mogą być stało- lub zmiennooporowe. Te pierwsze, charakteryzujące się krótkim czasem nagrzewania, grzeją ze stałą, ustaloną mocą niezależnie od panujących na zewnątrz warunków. W przypadku przewodów zmiennooporowych, nazywanych też samoregulującymi, ilość wytwarzanego ciepła jest dostosowywana do warunków otoczenia. Ich zastosowanie przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacyjnych systemu antyoblodzeniowego. Kolejnym ważnym elementem instalacji antyoblodzeniowej jest sterownik zarządzający pracą systemu. Oprócz przewodów grzejnych podłącza się do niego czujnik wilgotności i temperatury. Czujnik temperatury uruchomi instalację antyoblodzeniową, gdy temperatura spadnie poniżej ustalonej wartości i wyłączy ją, gdy wzrośnie do zaprogramowanego poziomu. Czujnik wilgotności z kolei włączy instalację przeciwoblodzeniową, gdy wykryje opady, a temperatura na zewnątrz będzie ujemna.
Układanie przewodów grzejnych instalacji przeciwoblodzeniowej
Sposób układania przewodów instalacji antyoblodzeniowej zależy od nawietrzni, którą będą przykryte. Gdy jest ona betonowa przewody grzejne umieszcza się 5-7 cm pod powierzchnią. Gdy beton pokryty jest asfaltem przewody mocuje się 2 cm poniżej tej warstwy. W przypadku nawierzchni wykonanej z płyt lub kostki brukowej przewody grzejne mocuje się 2-3 cm pod materiałem wykończeniowym. Aby ograniczyć koszt wykonania instalacji antyoblodzeniowej na podjeździe, przewody grzejne można ułożyć jedynie pod pasami jezdnymi, którymi będzie poruszać się auto.